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Title
Analysis of gamification mechanisms in mobile service applications / Dario Bozic
AuthorBozic, Dario
CensorRauch, Wolf
Published2015
DescriptionII, 48 Bl. : Zsfassung (2 Bl.)
Institutional NoteGraz, Univ., Masterarb., 2015
Annotation
Zsfassung in dt. und engl. Sprache
LanguageEnglish
Document typeMaster Thesis
Keywords (GND)Online-Marketing / Computerspiel / App <Programm> / Online-Marketing / Computerspiel / App <Programm> / Online-Ressource
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-83156 Persistent Identifier (URN)
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Analysis of gamification mechanisms in mobile service applications [0.86 mb]
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Abstract (German)

Der Begriff Gamification bezieht bezieht sich auf die Nutzung von sogenannten Gamification-Mechanismen als Online Marketing Strategie welche in enger Verbindung zum Kundenverhalten in Nicht-Spiel Situationen steht. Der Zweck dieser wissenschaftlichen Arbeit liegt darin mobile service Applikationen aus dem Google Play Store und dem Apple App Store zu analysieren und dabei die Nutzung von Gamification-Mechanismen in den Kategorien Handel, Gesundheit und Mobilität zu untersuchen. Diese Arbeit hat das Ziel einen aktuellen Überblick darüber zu verschaffen, wieviele österreichische Unternehmen in den Sparten Handel, Gesundheit und Mobilität bereits Gamification-Mechanismen nutzen. Es werden auch ein paar internationale Unternehmen vorgestellt, welche bereits erfolgreich Gamification-Mechanismen verwenden. Damit wird aufgezeigt wie hilfreich es sein kann diese Mechanismen zu nutzen um eine bessere Beziehung zum Kunden aufzubauen. Aus den Ergebnissen der Studie geht hervor, dass Gamification in den untersuchten Sektoren keine große Popularität gewonnen hat. Es gibt jedoch einige Länder und Sparten in welchen Gamification erfolgreich als Marketing Werkzeug verwendet wird. Gamification Anwendungen sind anderen Online Marketing Mechanismen starkem Wettbewerb ausgesetzt und des Weiteren unterliegen sie dem Widerstand zur Technologieveränderung von Anwendern und Mitarbeitern. Firmen welche in Zukunft vorhaben Gamification Mechanismen für Ihre Anwendungen einzusetzen, sollten die Spielmechanismen an die Verhaltensänderungen ihrer Kunden anpassen. Wenn Unternehmen Gamification-Mechanismen einführen, können diese von besserer Kontrolle über das Konsumentenverhalten profitieren. Aus diesem Grund sollten sich Unternehmen an die erfolgreichen Lösungen der Nutzung von Gamification anpassen.

Abstract (English)

Gamification refers to the use of game mechanisms as an online marketing strategy that involves consumers in non-game contexts. The purpose of this research is to analyse mobile service applications from the Google Play Store and the Apple App Store and examine the use of gamification mechanisms to market products and services among Austrias retail, health and mobility sectors. Therefore this paper aims to provide an up to date overview on how many Austrian companies in the retail, health and mobility sector use gamification mechanisms. Some international companies that use gamification successfully like Nike or MySugr are presented to explain how gamification mechanisms can be helpful for building up a better relationship with their clients. The results were achieved by individual analysis of the top 200 mobile service applications in either of the target categories. In the findings, it is inferred that gamification has yet to gain popularity within the studys target domains. Therefore, few countries and respective sectors use gamification mechanisms in mobile applications as a marketing tool. Some of the challenges that face the process of gamification include stiff competition from other online advertising mechanisms, and resistance to technological changes among product users and company employees. Some of the firms that intend to adopt gamification should match game mechanisms with actual behavioural challenges that they face. Organisations understand behavioural change challenges when using gamification mechanisms to profit from controlling consumer behaviours. Given this, firms should adopt the ever-broader ranges of gamification solutions that are emerging. This could lead to relatively simple marketing during implementation.