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Title
Getting developing countries on board of climate policy after Copenhagen 2009 : a CGE analysis of the "global seal" to reconcile climate policy, development and trade / Thomas Schinko
AuthorSchinko, Thomas
CensorSteininger Karl
Published2010
DescriptionVIII, 140, [32] Bl. Anh. : Zsfassung ; graph. Darst., Kt.
Institutional NoteGraz, Univ., Masterarb., 2010
Annotation
Zsfassung in dt. Sprache
LanguageEnglish
Document typeMaster Thesis
Keywords (GND)Entwicklungsländer / Klimaschutz / Entwicklungsländer / Klimaschutz / Online-Publikation
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-73635 Persistent Identifier (URN)
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Getting developing countries on board of climate policy after Copenhagen 2009 [4.96 mb]
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Abstract (German)

Für den Großteil der historischen anthropogenen Treibhausgasemissionen (THGs) sind zwar die Industrieländer (industrialised countries, ICs) verantwortlich, der Beitrag von weniger entwickelten Länder (least developed countries, LDCs) nimmt jedoch kontinuierlich zu. Durch strikte, unilaterale Klimapolitik sehen ICs sowohl die Wirksamkeit hinsichtlich der Reduktion der globalen Treibhausgasemissionen, als auch die Wettbewerbsfähigkeit ihrer energieintensiven Industrie gefährdet. Die Schaffung eines kompromissfähigen Lastenteilungsregimes zwischen ICs und LDCs stellt somit eine wesentliche Aufgabe im Kampf gegen den Klimawandel dar, doch diese wurde auch auf der Klimakonferenz in Kopenhagen 2009 nicht bewältigt. In der vorliegenden Masterarbeit wird zunächst die umfangreiche Literatur zum Themengebiet Ethik und Klimawandel dargestellt und mit jener zu den Themen internationaler Handel und ökonomische Entwicklung verglichen. Darauf aufbauend wird ein multi-regionales, multi-sektorales angewandtes Gleichgewichtsmodell (computable general equilibrium, CGE) erstellt, um die Effektivität von auf ICs beschränkten Klimapolitik-Szenarien zu analysieren. Weiters wird untersucht, ob die Finanzierung von Energieeffizienzprojekten, wie etwa unter dem angedachten Copenhagen Green Climate Fund, eine substantielle Reduktion von CO2-Emissionen in LDCs garantieren kann. Diese Arbeit zeigt, dass Klimaabkommen, welche Emissionen in LDCs nicht kontrollieren, global gesehen negative ökologische Effekte hervorrufen können. Darüber hinaus wird gezeigt, dass auch die finanzielle Unterstützung von Energieeffizienzmaßnahmen nicht zielführend ist, solange für LDCs keine expliziten Emissionsobergrenzen festgelegt werden. Die weltweite Gesellschaft würde jedoch von einem globalen Klimaabkommen profitieren, da ein solches, bei Berücksichtigung der potenziell enormen zukünftigen Schäden durch den Klimawandel, das allgemeine Wohlergehen maximiert.

Abstract (English)

While industrialized countries (ICs) are responsible for the bulk of historic anthropogenic greenhouse gas (GHG) emissions, the relative contribution of less developed countries (LDCs) to the atmospheric stock of GHGs is rapidly increasing. From the viewpoint of ICs, the environmental effectiveness of climate change policies, as well as the competitiveness of their energy intensive industries, might be jeopardized by strict, unilateral policies. Therefore a crucial task ? which could not be accomplished at the COP 15 in Copenhagen in 2009 ? is to device a fair burden sharing regime among ICs and LDCs to ensure broad cooperation in the mitigation of global warming. This thesis seeks to reconcile the extensive literature on the ethics of climate change with the body of literature on global trade and economic development. Building upon this literature review, a multi-sector, multi-region computable general equilibrium (CGE) model is used to analyze, whether a climate policy approach limited to ICs will lead to an environmentally effective outcome. Second, this thesis investigates whether financial transfers to induce energy-efficiency improvements in LDCs, like the envisioned Copenhagen Green Climate Fund, are sufficient to trigger substantial deviations from business-as-usual (BAU) CO2 emissions in LDCs. We find that climate policy agreements which do not tackle emissions in LDCs can neither ensure environmental effectiveness, nor economic efficiency. While ICs do achieve partly substantial emission reductions, LDCs? CO2 emissions tend to grow even stronger until 2020 than under BAU. Moreover, providing financial resources for LDCs, which aim at increasing energy efficiency in a specific sector, will not be sufficient unless combined with emission targets. However, mankind would profit from a global-scale climate agreement, since it would imply the highest level of human well-being if the potentially severe impacts of climate change are taken into consideration.