Bibliographic Metadata

Title
'I' is not for Indian : female self-portraits in contemporary native American autobiographical writing / eingereicht von Maria Theresia Ernst
AuthorErnst, Maria Theresia
CensorHölbling Walter ; Maierhofer Roberta
Published2012
Description288 Bl. : 2 Zsfassungen + 1 CD-ROM ; Ill.
Institutional NoteGraz, Univ., Diss., 2012
Annotation
Zsfassung in dt. und engl. Sprache
LanguageEnglish
Bibl. ReferenceOeBB
Document typeDissertation (PhD)
Keywords (GND)USA / Indigene Frau / Autobiografie / Identität / USA / Indigene Frau / Autobiografie / Identität / Online-Publikation
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-44133 Persistent Identifier (URN)
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'I' is not for Indian [8.45 mb]
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Abstract (German)

Bei der vorliegenden Dissertation, die zum Lesen vielfältiger, hoffnungsvoller Zeichen und Formen verlocken möchte, handelt es sich um eine Untersuchung von Autobiographien, die Ende des 20. Jahrhunderts von Indianerinnen aus den USA verfasst wurden. Das zentrale Anliegen des Forschungsprojekts war es eine weibliche, indianische Identitätsbildung herauszuarbeiten mit dem Hauptmerk darauf, inwieweit Geschlechterrollen, Ethnizität und die Beziehung zur Erde, die für die Ureinwohner Amerikas unermesslichen Reichtum und nie versiegende Quellen der Lebenskraft nahelegt, eine Rolle spielen. Der Reiz bestand nun darin, diesen Fragen schreibend nachzugehen und mich in alle Richtungen der erzählten Welten führen zu lassen.Ich wählte vier Werke der zeitgenössischen Autobiographie aus, um diese Möglichkeiten zu erfassen und Grundzüge der weiblichen indianischen Erfahrung und Erkenntnis ihrer Selbstdarstellung herauszuarbeiten. Zuerst verweise ich auf theoretische Diskussionen über männliche Identitätsfindung in Werken über die eigene Person, danach lege ich mein Augenmerk auf Untersuchungen zur Selbstdarstellung in Autobiographien von Frauen, insbesondere jenen von Indianerinnen. Im Hauptteil spüre ich dem Leben der Autorinnen nach und schaffe für die Interpretation ihrer Autobiographien einen Zugang zu ihren Selbstbildnissen, indem ich die Interpretation mit Ansätzen feministischer, psychoanalytischer und post-kolonialer Theorien in Verbindung setze.Die Autorinnen und ihre Werke müssen von dem klassischen Verständnis über Autobiographie klar abgegrenzt werden, denn sie schaffen eine Abbildung der indianischen Wirklichkeit und zeigen eine neue, offene, weibliche Subjektivität, die in letzter Instanz immer an das eigene Leben gebunden bleiben und von dem Wunsch bestimmt sein muss, am Wandel des Bestehenden mitzuwirken.

Abstract (English)

This dissertation is an analysis of autobiographies written in the late 20th century by indigenous women in the U.S. The main question of the project is the formation of a female Native American identity and the roles played by gender, ethnicity, and place in constructing identity. The study begins with a theoretical discussion of male identity and the development of the male self, with subsequent chapters focusing on theories of women's and native women's autobiography. My thesis investigates the autobiographical 'I' of contemporary indigenous women's self-representational writing: its history and identity, its construction and movements, and the contexts that make it visible. The main part of this analysis focuses on four native women's autobiographies, displaying rich indigenous women's self-portraits: Wilma Mankiller's A Chief and her People (1993), Mary Crow Dog's Lakota Woman (1990), Mary Brave Bird's Ohitika Woman (1993), and Janet Hale's Bloodlines: Odyssey of a Native Daughter (1993). Each autobiography comprehends several generations of Native American history, mythical elements, alienation from a native identity, and some form of hopelessness linked with personal tragedy. I use the texts themselves to show how personal information informs not only the structure and narrative of the autobiographies, but also language itself. I analyze representations of the self through quite a literary language, drawing on a variety of feminist, psychoanalytic, and post-colonial critical approaches to examine issues of self-representation and native female subjectivity. The stories of these women are much more ambitious than the average male autobiography; while they always remain anchored in the authors' specific female identities, they go beyond the individual and create the cultural, historical and spiritual environment in which these identities developed.