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Title
Measuring changes of cognitive structures in conceptual learning with social media / Stefan Johannes Schweiger
AuthorSchweiger, Stefan
CensorLey Timo Tobias
Published2011
DescriptionIX, 118 Bl. : Zsfassung ; graph. Darst.
Institutional NoteGraz, Univ., Dipl.-Arb., 2011
Annotation
Zsfassung in dt. Sprache
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (GND)Lernen / Kognitiver Prozess / Soziales Netzwerk / Lernen / Kognitiver Prozess / Soziales Netzwerk / Online-Publikation
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-27464 Persistent Identifier (URN)
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Measuring changes of cognitive structures in conceptual learning with social media [9.87 mb]
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Abstract (German)

Cress und Kimmerle (2008) stellten kürzlich das Ko-Evolutionsmodell individuellen und kollektiven Wissens vor. Empirische Belege zeigen, dass unterschiedliche Information in sozialen und Kognitiven Systemen zu kognitiven Konflikt führen, welcher Akkommodations- und Assimilations- Lernprozesse auslöst. Die Forschung zur Schematheorie (Collins & Quillian, 1969) bietet eine Erklärung für Unterschiede in beiden Lernprozessen, welche sich durch Maße aus der sozialen Netzwerkanalyse (SNA) abbilden lassen. Es wurde angenommen, dass Assimilation zu einer höheren Zentralität dieser Maße im Vergleich zu Akkommodation führt. Akkommodationsprozesse sollten hingegen die Dichte zu höherer Dichte gegenüber der Assimilationsgruppe führen. Diese Netzwerkmaße wurden auf Concept Maps und einen Assoziationstest angewendet. 32 Untersuchungspersonen lernten Erzählsituationen anhand des Typenkreismodells (Stanzel, 1979) in einer Wiki Umgebung. In der ersten Lernphase lernten die Personen in beiden Versuchsbedingungen Modell, und kategorisierten einen Erzähltext. Anschließend wurde ein Pretest durchgeführt, in welchem Stimuli im Kontext des Modells freie Assoziationen zum Modell auslösen sollten und ein Concept Map über das gelernte gezeichnet werden sollte. Im zweiten Lerndurchgang kategorisierte die Akkommodationsgruppe einen Text, welcher einer anderen Erzählsituation zuzuordnen ist, und lernte danach die Eigenschaften dieser Erzählsituation. Die Assimilationsgruppe kategorisierte im zweiten Lerndurchgang die selbe Erzählsituation wie im ersten Lerndurchgang, und lernte danach fünf spezielle Eigenschaften dieser Erzählsituation. Die Dichte der Strukturen in Concept Maps war in der Akkommodationsbedingung größer, während die Zentralität in der Assimilationsbedingung größer war. Bei den freien Assoziationen zeigte sich kein Unterschied, was auf die niedrige Reliabilität oder eine Dissoziation zwischen expliziten und impliziten Gedächtnissystemen zurückzuführen sein könnte.

Abstract (English)

Recently, Cress and Kimmerle (2008) introduced the co-evolution model of individual and collective knowledge. Initial empirical evidence suggests that an imbalance of prior knowledge and information in social systems such as wikis elicits qualitative as well as quantitative learning processes. However, there is a lack of research on how these processes can be measured adequately and what exact cognitive processes are involved. Schema theory (Collins & Quillian, 1969) provides a framework for understanding accommodation (ACC) and assimilation (ASS) learning processes. In order to provide a direct measure for externalized cognitive structures, parameters from the social network analysis were analyzed. It was hypothesized that ASS would lead to higher centrality and centralization of externalized cognitive structures compared to ACC. Density should be higher after ACC compared to ASS. 32 participants studied narrative situations and classified narrative texts according to the typological circle model (Stanzel, 1979). In the first learning phase both groups learned the categorization model and categorized one text. In the second learning trial, the ACC group categorized a different narrative situation and learned about the extension of the model, while the ASS group categorized the same narrative situation as in the first learning phase and learned about five typical features of this narrative situation. The results show that cognitive structures of explicit memory in conceptual learning can be well detected by structural measures of the social network analysis. Density was higher in the ACC group while centrality was higher in the ASS group when concept maps were analyzed. However, there was no difference in structural measures in the free association task. There are two explanations for the results. First, the reliability in the free association task was too low. Second, there might be a dissociation in the explicit and implicit memory system.

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