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Title
Gender roles and power relations in young adult dystopian fiction : a feminist reading of Suzanne Collins's The Hunger Games trilogy / vorgelegt von Bianca Rabl
AuthorRabl, Bianca
CensorBrandt, Stefan
PublishedGraz, 2017
Description85 Blätter : Zusammenfassungen (2 Blätter)
Institutional NoteKarl-Franzens-Universität Graz, Diplomarbeit, 2017
Annotation
Zusammenfassungen in Deutsch und Englisch
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (GND)Collins, Suzanne <The hunger games> / Geschlechterrolle <Motiv>
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-116677 Persistent Identifier (URN)
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Gender roles and power relations in young adult dystopian fiction [1.22 mb]
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Abstract (German)

Die Tribute von Panem, eine Buchserie der amerikanischen Autorin Suzanne Collins erfreut sich nicht erst seit der Filmadaption größter Beliebtheit. Die Trilogie wurde bereits seit ihrer Veröffentlichung von Kritikern, Journalisten, Wissenschaftlern und Lehrern für ihre Progressivität und ihre Innovation gelobt, denn die Serie bietet eine unkonventionelle Kombination aus Schauplatz, Charakteren und Handlungssträngen. Die Bücher der Serie werden dem Genre der dystopischen Romane zugeschrieben. Dies bedeutet einerseits, dass die Handlung in einer düsteren, fiktiven Zukunft spielt wo totalitäre Regime Menschen unterdrücken, ausbeuten und streng bestrafen. Andererseits findet man in dystopischen Romanen auch immer eine Kritik der gegenwärtigen Gesellschaft, Politik, Wirtschaft und Kultur. Zieht man nun noch die jugendliche Leserschaft in Betracht, bekommt die Darstellung dieser Kritik eine enorme Bedeutung. Ziel dieser Arbeit ist es darzustellen, wie Geschlechterrollen und Machtstrukturen in den Tributen von Panem dargestellt sind. Es wird gezeigt, dass das dystopische Genre ausschlaggebend ist für die Gegenüberstellung von alternativen und traditionellen Geschlechterbilder umso der Leserschaft ein kritisch reflektiertes Bild dieser Konzepte zu vermitteln. Die Arbeit wird darüber hinaus aufzeigen wie politische Regime konstruiert sind und dass Widerstand nicht nur möglich, sondern notwendig ist.

Abstract (English)

The Hunger Games trilogy, by American author Suzanne Collins, has become a literary phenomenon and also the film adaptions enjoy great popularity. Many reviewers, journalists, scientists and teachers have praised the series progressiveness and innovation because the trilogy depicts an “unexpected choice” of characters, setting and plot which makes this young adult narrative more ironic and cynical and less conservatives than others. The novels belong to the dystopian genre which means that the series depicts an imagined and grim future where a totalitarian regime oppresses society through strict control and harsh punishment. Another key characteristic of the dystopian genre is to offer a critique of contemporary cultural, social, economic and political developments. Considering the teenage audience reading these novels, it becomes apparent that examining how these concepts are depicted and constructed in the novels is of great importance because during adolescence, teenagers are extremely sensitive towards such issues. Therefore, this thesis aims to examine how gender roles and power structures are portrayed in The Hunger Games trilogy. It will be illustrated how the dystopian genre makes it possible to contrast alternative gender concepts with traditional ones so that the reader is provided with a contradictory representation of gender performance. Additionally, it will be demonstrated how totalitarian regimes are constructed and that resistance is not only possible but necessary.

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