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Title
The active heroine: Femininity, female representation and the spectatorship of She-Ra / vorgelegt von Saskia Fuerst
AuthorFuerst, Saskia
CensorRieser Klaus
Published2010
DescriptionIV, 82 Bl. : Zsfassung ; Ill.
Institutional NoteGraz, Univ., Dipl.-Arb., 2010
Annotation
Zsfassung in dt. Sprache
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (GND)USA / Animationsfilm / Heldin / USA / Animationsfilm / Heldin / Online-Publikation
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-11129 Persistent Identifier (URN)
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The active heroine: Femininity, female representation and the spectatorship of She-Ra [0.85 mb]
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Abstract (German)

Die Diplomarbeit "The Active Heroine: Femininity, Female Representation and the Spectatorship of She-Ra," untersucht die Erzählstruktur des Films anhand Vladimir Propp?s Klassifizierungssystems. Die aktive Heldin bringt dabei einen neuen, emanzipierten Aspekt in die Erzählstruktur der visuellen Medien. Die Analyse des Films bezieht sich auf stereotype Merkmale von Femininität und versucht, diese zu dekonstruieren, wobei besonders auf die sexualisierte Darstellung der weiblichen Charaktere eingegangen wird. Während die weibliche Sexualität einerseits der Objektivierung durch den männlichen Blick unterliegt, wird gleichzeitig die machtvolle Darstellung von Femininität gepriesen. Der Film versucht außerdem festzustellen, aus welcher Motivation heraus das weibliche Publikum Filme ansieht. Eine mögliche Antwort ist Jackie Stacy?s Ansatz, wonach Frauen die herausragenden Merkmale der weiblichen Charaktere im Film begehren. Diese Sehnsucht ist nicht unbedingt von sexueller Natur, bedeutet also nicht, dass sich die Zuschauerin mit dem männlichen Charakter identifizieren muss. Das letzte Kapitel beschäftigt sich mit der Beantwortung der Frage, ob Unterschiede zwischen dem Kind und dem Erwachsenen als Zuschauer bestehen. Es hat sich herausgestellt, dass umgekehrt stereotypisierte Fernsehserien das Aufkommen von Gender Stereotypen bei Mädchen im Alter von 5 bis 6 Jahren reduzieren. "The Secret of the Sword" als ein Beispiel neuer, diversifizierter Repräsentation von Femininität ermöglicht dem weiblichen Publikum ein erweitertes Spektrum an Möglichkeiten der Konzeption von Weiblichkeit. Sobald es möglich ist, das diversifizierte Konzept der ?Frau? in der geschützten Welt des Trickfilms darzustellen, kann dieses auch auf die Realität der Zuseherinnen ausgedehnt werden, was eine Veränderung der Definition von Femininität in der Gesellschaft zu Folge hat.

Abstract (English)

The paper, "The Active Heroine: Femininity, Female Representation and the Spectatorship of She-Ra," examines the narrative structure of "The Secret of the Sword," discovering a divergence from Vladimir Propp?s classification system of an active heroine rather than a passive heroine, providing a new, empowering narrative structure to the visual media. The film is also analyzed at a visual level to identify the stereotypical markers of femininity and dismantle said markers, especially with regard to the highly sexualized presentation of the female characters. While on the one hand, female sexuality is blatantly on display for the male viewer to objectify it, on the other hand, the open display of femininity as powerful is interpreted as a celebration of ?womanness.? Further, the paper attempts to locate the source of pleasure for the female viewer while watching cinema, namely the pleasures found in desiring the differences presented in the women in the movie as outlined by Jackie Stacy. This desire is not necessarily sexual in nature and provides a specific space for the female audience that does not require her to identify with the male lead on screen. Finally, the paper resolves the question, as best as possible, as to whether there is a difference between the child viewer and the adult viewer. According to the limited research, there is no major difference; however, it is interesting to note that reverse stereotyped TV series reduce the gender stereotyping for 5 and 6 year old girls. "The Secret of the Sword," as a new, diversifying representation of femininity, provides the female audience with more options surrounding the concept of ?woman? and, once presented in the safe environment of animation, has the possibility to be practiced in the real lives of young women, changing the definition of femininity in society in general.