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Title
Using personality measures for selection decisions : predictive utility and applicants' faking behaviour / Georg Krammer
AuthorKrammer, Georg
CensorArendasy, Martin ; Tanzer, Norbert
PublishedGraz, 2017
DescriptionV, 94 Blätter : Illustrationen, Diagramme
Institutional NoteKarl-Franzens-Universität Graz, Dissertation, 2017
Annotation
Kumulative Dissertation aus drei Aufsätzen
Zusammenfassung in deutscher Sprache
LanguageEnglish
Bibl. ReferenceOeBB
Document typeDissertation (PhD)
Keywords (GND)Persönlichkeitsfaktor / Studienerfolg
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-113849 Persistent Identifier (URN)
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Using personality measures for selection decisions [1.55 mb]
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Abstract (German)

Das Ziel dieser publikationsbasierten Dissertation war es die Verwendung von Persönlichkeitsinventaren zu Selektionszwecken kritisch zu hinterfragen. Dafür wurden drei Studien zu der Verwendung von Persönlichkeitsinventaren zur Zulassung zu Lehramtsstudien durchgeführt. Studie 1 thematisierte die prädiktive Validität von Persönlichkeitsinventaren für differenzierte Facetten von Studienerfolg. Die prädiktive Validität von Persönlichkeitsmerkmalen für Studienerfolg konnte im Einklang mit bisheriger Forschung über andere Merkmale hinaus gezeigt werden. Aufbauend auf der prädiktiven Validität von Persönlichkeitsmerkmalen für Lehramtsstudienerfolg, befasste Studie 2 sich mit der Prävalenz des Faking-Verhaltens von BewerberInnen bei Persönlichkeitsskalen. Studie 2 zeigte auf, dass BewerberInnen ihre mittleren Testwerte in fast allen untersuchten Skalen erhöhten, und dass durch dieses Faking-Verhalten die Rangreihen der BewerberInnen verzerrt werden können. Studie 3 vertiefte diese Befunde, indem die psychometrischen Konsequenzen, die durch das Faking-Verhalten von BewerberInnen entstehen können, untersucht wurden. Die Messinvarianzanalysen zeigten, dass BewerberInnen hauptsächlich Faking-Verhalten zeigten indem sie ihre Antworten auf ausgewählten Items erhöhten; je heterogener diese Erhöhungen waren, umso mehr wurden Messeigenschaften beeinflusst. Abschließend werden die theoretischen und praktischen Implikationen der drei Studien diskutiert.

Abstract (English)

Aim of this publication-based dissertation was to scrutinize the use of personality measures for selection decisions. This was done in three studies examining personality measures used for selection decisions to teacher education. First, Study 1 evaluated the predictive utility of personality measures for differentiated facets of academic achievement. In accordance with a large body of research, personality measures retained their predictive utility over and above other determinants of academic achievement. With Study 1 supporting the usefulness of personality measures for predicting future academic achievement in the academic field examined, Study 2 then addressed the prevalence of applicants' faking behaviour on the personality scales used for selection decisions. Study 2 showed that applicants increased their raw mean test scores in nearly all personality scales examined, and that applicants' faking behaviour could detrimentally affect applicants' rank order. Based on the findings of Study 2, Study 3 aimed to shed light on the effects of applicants' faking behaviour on the psychometric properties of the personality scales. Measurement invariance analyses revealed that applicants primarily faked by increasing their responses to selected items. The more heterogeneously the responses were increased, the more measurement properties were detrimentally affected. As the synopsis of the three studies, theoretical and practical implications for the use of personality measures for selection decisions are discussed.

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