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Title
"I just want to not be me" : the struggles of growing up in young adult literature / vorgelegt von Julia Unterweger
AuthorUnterweger, Julia
CensorKriebernegg, Ulla
PublishedGraz, 2017
Description97 Blätter : Zusammenfassungen (2 Blätter)
Institutional NoteKarl-Franzens-Universität Graz, Diplomarbeit, 2017
Annotation
Zusammenfassungen in Deutsch und Englisch
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (GND)USA / Jugendliteratur / Heranwachsender <Motiv>
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-113514 Persistent Identifier (URN)
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"I just want to not be me" [0.72 mb]
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Abstract (German)

Auf der ganzen Welt begegnen Teenager im Laufe des Erwachsenwerdens zahlreichen Problemen von unerwiderter Liebe bis hinzu Drogenmissbrauch und psychischen Störungen. Jugendliteratur, bei der es sich um Literatur handelt, die jugendliche Hauptcharaktere einer jungen Zielgruppe von Leserinnen und Lesern im Alter zwischen zwölf und achtzehn Jahren präsentiert, reagiert auf die Probleme, welche das Erwachsenwerden mit sich bringen kann. Außerdem spendet sie jenen Jugendlichen, die direkt von diesen betroffen sind, Trost und trägt dazu bei, dass Außenstehende ihre Mitmenschen und die Welt, die sie umgibt, besser verstehen. Diese Diplomarbeit beschäftigt sich mit der Darstellung der vorherrschenden Probleme der Hauptcharaktere in den US-Amerikanischen Jugendbüchern The Fault in Our Stars von John Green, Its Kind of a Funny Story von Ned Vizzini und The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian von Sherman Alexie. Aufgrund der Tatsache, dass lediglich eine Auseinandersetzung mit den Problemen und wie diese in den Romanen dargestellt sind für eine detaillierte Untersuchung und Auswertung, ob die Bücher einen stimmigen, glaubwürdigen Zugang zur Darstellung und Lösung komplexer Probleme präsentieren, nicht ausreichen würde, werden Problembewältigungsstrategien der Hauptcharaktere sowie Unterstützung von Familie und Institutionen in meine Analyse miteinbezogen. Diese Ausarbeitung zeigt, dass die oben erwähnten Jugendbücher, trotz der Darstellung von düsteren und umstrittenen Problemen, eine befähigende und hoffnungsvolle Botschaft vermitteln. Des Weiteren bedienen sich die drei Romane keiner (Geschlechter)stereotype. Diese Diplomarbeit zeigt die Vorteile dieser Art von Jugendliteratur. Es profitieren nicht nur Jugendliche, die direkt mit den Themen, welche in den Büchern behandelt werden, konfrontiert sind, sondern auch diejenigen, die zuvor noch nichts über die behandelten Probleme wussten.

Abstract (English)

Teenagers all over the world face various different problems from unrequited love through to drug abuse and mental disorders when it comes to growing up. Young Adult Literature (YAL), which is literature featuring primarily young adults as main characters and is aimed at a young audience from approximately the age of 12 to the age of 18, responds to the problems coming of age entails and provides comfort and encouragement to young adults who are directly affected by problems and helps adolescents who are not concerned to better understand others and the world around them. This diploma thesis focuses on the depiction of prevalent problems the main characters in the US-American young adult novels The Fault in Our Stars by John Green, Its Kind of a Funny Story by Ned Vizzini, and The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian by Sherman Alexie have to face. Due to the fact that the discussion of solely the problems and how they are depicted in the three young adult novels would not be sufficient in order to investigate and evaluate if the novels present a coherent, credible approach to the portrayal and resolution of complex problems, coping strategies the main characters apply, as well as family and support systems are included in my analysis. The analysis shows that the above mentioned young adult novels convey an empowering, hopeful message for young readers, despite the fact that the main characters have to tackle dark and controversial problems. Additionally, the three young adult novels do not conform to frequent (gender) stereotypes concerning young adult characters which are used in many young adult novels. Finally, this diploma thesis demonstrates that YAL which deals with controversial problems in an empowering way has several different advantages for not only young adults who are directly affected by the issues discussed in books but also for those who did not know anything about the topics before.