Bibliographic Metadata

Title
Ergänzungsprüfung Graz : psychosoziale und biografische Einflussfaktoren / vorgelegt von Jürgen Martini
Additional Titles
Qualification examination for studying sports in Graz psycho-social and biographical influences
AuthorMartini, Jürgen
CensorPayer, Gerald
PublishedGraz, 2016
Description108 Blätter : Zusammenfassungen (2 Blätter) ; Diagramme
Institutional NoteKarl-Franzens-Universität Graz, Diplomarbeit, 2016
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung des Verfassers/der Verfasserin
Zusammenfassungen in Deutsch und Englisch
LanguageGerman
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (GND)Karl-Franzens-Universität Graz / Sportstudium / Aufnahmeprüfung / Psychosoziale Situation / Biografieforschung
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-101323 Persistent Identifier (URN)
Restriction-Information
 The work is publicly available
Files
Ergänzungsprüfung Graz [1.63 mb]
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Um in Österreich für das Studium der Sportwissenschaften oder des Unterrichtsfachs für Bewegung und Sport zugelassen zu werden, gilt es die sogenannte Ergänzungsprüfung zu absolvieren. Diese ist österreichweit nicht einheitlich, sondern instituts- und standortabhängig. Die vorliegende Arbeit setzt sich mit der Ergänzungsprüfung in Graz auseinander. Neben einer ausführlichen Beschreibung der Kriterien, beschäftigt sie sich mit psychischen und mentalen Einflussfaktoren auf die sportliche Leistungsfähigkeit und versucht diese, mit Hilfe von empirischen Daten, in einen Kontext zur Ergänzungsprüfung zu stellen. Darüber hinaus werden Sozialisationsbedingungen wie sportliche Vorbildung durch Schule und Elternhaus analysiert und diskutiert. Den Abschluss dieser schriftlichen Auseinandersetzung bildet eine kritische Betrachtung des Selektionsverfahrens, deren veranschaulichte Standpunkte auf Leitfadeninterviews zurückgehen.

Abstract (English)

In Austria, in order to be admitted to the sport science degree programme or the degree programmes leading to secondary teacher accreditation in physical education, it is compulsory to successfully pass the supplementary examination. This entrance examination is not uniform throughout Austria; every institute or location has its own admission criteria. This thesis is concerned with the supplementary examination in Graz. The aim of the thesis is to provide a detailed description of the admission criteria and to investigate the influence of psychological and mental factors on the sporting performance, while trying to put the latter into context with the supplementary examination by using empirical data. In addition, the influence of differing conditions of socialization, such as athletic background supported by school and childhood home, will also be discussed. The final part of this thesis consists of a critical reflection of the selection process; the views held therein are attributed to guided interviews with selected groups.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 57 times.