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Title
Adapting George Orwell's Novel Nineteen Eighty-Four to songs : a literary analysis of 'Nineteen Eighty-Four based' lyrics in songs of David Bowie and Muse / vorgelegt von Fiona Feizlmayr
AuthorFeizlmayr, Fiona
CensorKeiper, Hugo
PublishedGraz, 2016
Description85 Blätter : Zusammenfassungen (2 Blätter)
Institutional NoteKarl-Franzens-Universität Graz, Diplomarbeit, 2016
Annotation
Zusammenfassungen in Deutsch und Englisch
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (GND)Orwell, George <Nineteen eighty-four> / Song
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-100703 Persistent Identifier (URN)
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Adapting George Orwell's Novel Nineteen Eighty-Four to songs [4.36 mb]
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Abstract (German)

Die vorliegende Diplomarbeit befasst sich in erster Linie mit Songtexten, die inhaltlich auf George Orwells Nineteen Eighty-Four Bezug nehmen. Da dieser dystopische Roman Themen anspricht, die seit jeher stark behandelt werden und Orwells Konzept einer totalitären Gesellschaft, wie sie in Nineteen Eighty-Four präsentiert wird, auch aktuell politische sowie soziale Relevanz aufweisen, ist es nicht verwunderlich, dass der Roman immer wieder als Inspiration für diverse Liedermacher diente. Die wohl bekanntesten Beispiele stellen David Bowie und Matt Bellamy, Sänger und Songschreiber der Band Muse, dar. Im Zuge dieser Diplomarbeit wird der Frage nachgegangen, warum Orwells Roman zur Quelle der Inspiration für Bowies und Bellamys Songtexte wurde, welchen speziellen Themen besondere Bedeutung zugemessen wurde, auf welche Art und Weise sie diese in ihrer Musik verarbeiteten und wie die Anspielungen und Verweise auf den Roman mögliche Interpretationsansätze beeinflussen. Der erste Teil der Arbeit zielt darauf ab, grundlegende Gedanken bezüglich Literatur als Basis für Songtexte zu entwickeln sowie Nineteen Eighty-Four und die darin behandelten Themen näher zu erläutern. Der zweite Teil beinhaltet eine detaillierte Analyse und Interpretation ausgewählter Songtexte von David Bowie, Muse und anderen zeitgenössischen Popmusikern. Ein wesentliches Ergebnis dieser Analysen besteht darin, dass alle behandelten Künstler mittels ihrer Musik und ihren Texten eine gemeinsame Absicht verfolgen: Sie kritisieren politische Fehlentwicklungen und andere vorherrschende Missstände, indem sie die erschreckenden Parallelen zwischen Fiktion und Realität aufzeigen.

Abstract (English)

This diploma thesis focuses on song lyrics that are thematically based on and make reference to George Orwells novel Nineteen Eighty-Four. The authors dystopian novel touches on topics that have concerned society since the time of its publication in 1949. As Orwells ideas on totalitarianism presented in Nineteen Eighty-Four are still topical for the generations thathave followed him, it is not surprising that the novel has been a source and influence for various singers and songwriters. These musicians most prominently among them David Bowie and Matt Bellamy, singer and songwriter of the band Muse have seized on similar political and societal themes and topics in their respective works. This diploma thesis tries tofind answers concerning the questions why these singers and songwriters consider Nineteen Eighty-Four an appropriate source of inspiration for their song lyrics. The specific themes that are important to them, the way in which they are incorporated into their songs as well as the question of how these references to the novel might possibly affect different readings and interpretations of the song lyrics are analyzed. The first part of the thesis provides thoughts concerning the use of literature as a basis for song lyrics as well as general information on Orwells novel and its themes. The second part contains a detailed literary analysis and interpretation of Nineteen Eighty-Four-based song lyrics by David Bowie, Muse and other contemporary artists. In general terms it has been found that most of these artists follow a similar agenda by incorporating references to Nineteen Eighty-Four into their lyrics: Thus, they criticize current political and social ills by drawing parallels between fiction and reality since, up to the present day, the distinctive themes of the novel are as present in the political landscape as ever before.

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