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Title
Graz Tourism online and offline : an analysis of authenticity through the tourist gaze / vorgelegt von Michael Luxenberger
AuthorLuxenberger, Michael
CensorColombino, Annalisa
PublishedGraz, 2016
DescriptionV, 73 Blätter : Zusammenfassungen (2 Blatt) ; Illustrationen, Diagramme
Institutional NoteKarl-Franzens-Universität Graz, Diplomarbeit, 2016
Annotation
Abweichender Titel laut Übersetzung des Verfassers/der Verfasserin
Abstracts in Deutsch und Englisch
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (GND)Graz / Tourismus
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-100287 Persistent Identifier (URN)
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Graz Tourism online and offline [9.9 mb]
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Abstract (German)

In dieser Arbeit, Graz Tourism online and offline: an analysis of authenticity through the tourist gaze, analysiere ich den Entstehungsprozess des touristischen Blickes. Ich untersuche den offiziellen Instagram-Account von Graz Tourismus und teste zwei geführte Touren (Altstadtrundgang und Cabriobustour), die Graz Tourismus anbietet. Die Arbeit zielt darauf ab, herauszufinden, inwiefern Graz Tourismus ein authentisches Bild der Stadt erzeugt. Zuerst werden im theoretischen Teil Begriffe wie ‚Authentizität und ‚touristischer Blick definiert. Weiters gehe ich auf die Vermarktung der Kultur ein und beleucte den steigenden Einfluss des Internets im Tourismusmarketing. Im Anschluss erläutere ich die Rolle von visual imagery in der Geographie. Außerdem beschreibe ich die verschiedensten Verhaltensweisen von TouristInnen und FührerInnen, da diese Einfluss auf die Zufriedenheit der BesucherInnen haben. Der erste Teil der Analyse beschäftigt sich mit der touristischen Entwicklung der Stadt Graz und gibt einen Überblick über die verschiedensten Images, die Graz vermarktet. Darauf folgt die Instagram-Analyse in welcher ich deren Bilder von Graz Tourismus kategorisiere, um die Entwicklung dieser Applikationsnutzung besser darzustellen und analysieren zu können. Der zweite Teil dieser Analyse konzentriert sich auf die zwei geführten Touren, die ich anhand der participant observation Methode durchgeführt habe. Am Ende werden meine Ergebnisse mit MacCannells (1973) Modell der ‚inszenierten Authentizität verglichen. Schließlich führe ich Möglichkeiten an, wie man den touristischen Blickes der beiden Bereiche (online und offline) kombinieren kann.

Abstract (English)

This thesis, Graz Tourism online and offline: an analysis of authenticity through the tourist gaze, explores the creation process of tourist gazes on two different levels, namely online, on the social media application Instagram, and offline, on two different guided tours, the Historic City Walking Tour and the City Bus Tour, offered by Graz Tourism. The aim of this thesis is to analyse how Graz Tourism is trying to create an ‘authentic, in other words, realistic image of the city.At the beginning of this thesis, the theory behind my empirical research is outlined. The theory defines terms such as ‘authenticity and ‘tourist gaze and further deals with the commodification of culture and the increasing influence of social media in the marketing processes. Moreover, I discuss the role of visual imagery in geography and different performances in tourism. The theory is essential to answer my research questions. The analysis is, then, divided into two different parts. The first part of the analysis focuses on the multifaceted images of Graz and comments on the touristic development in the last two decades. Then, the research continues with an investigation of the official Instagram account of Graz Tourism in which I defined three different series of photos that were posted on the social media application. The second part of the analysis explores the created ‘offline tourist gaze of two guided tours. The method I used for this part was the ‘participant observation. I acted as a tourist and observed which places and sites of the city are presented in these two different tours. In addition, I also examined the performances enacted by tourist guides and tourists. In the end, the ‘online and ‘offline tourist gaze are compared to MacCannells (1973) model of staged-authenticity and I offer several possibilities to combine these two different gazes and ideas to motivate tourists and residents to participate in the creation process of an ‘authentic tourist gaze.

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