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Title
Growing up female over time : the Bildungsroman in American young adult literature / vorgelegt von Dagmar Wallenstorfer
AuthorWallenstorfer, Dagmar
CensorMaierhofer, Roberta
PublishedGraz, 2016
Description81 Blätter : Zusammenfassungen (2 Blätter)
Institutional NoteKarl-Franzens-Universität Graz, Diplomarbeit, 2016
Annotation
Zusammenfassungen in Deutsch und Englisch
LanguageEnglish
Document typeThesis (Diplom)
Keywords (GND)USA / Bildungsroman / Jugendliteratur / Mädchen
URNurn:nbn:at:at-ubg:1-96618 Persistent Identifier (URN)
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Growing up female over time [0.46 mb]
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Abstract (German)

Das Ziel dieser Diplomarbeit ist es, den amerikanischen Bildungsroman vorzustellen und die Frage zu beantworten, ob in der zeitgenössischen amerikanischen Jugendliteratur, die sich vor allem an Mädchen und junge Frauen wendet, noch immer der Anspruch besteht, eher zu erziehen als zu unterhalten. Nach einer eingehenden Analyse eines literarischen Werkes für Mädchen des 18. Jahrhunderts, Charlotte Temple, A Tale of Truth (1791), werden drei Werke der Jugendliteratur des 21. Jahrhunderts, The Sisterhood of the Travelling Pants (2001) von Ann Brashares, Gabi, A Girl in Pieces (2014) von Isabel Quintero und Girl Online (2014) von Zoe Sugg, untersucht. Die Unterteilung der Jugendliteratur in verschiedene Subgenres erfolgt meist aufgrund der Zielsetzung, was besonders bei genderspezifischer Literatur wichtig ist. Das in Deutschland entwickelte Genre des Bildungsromans verbreitete sich nicht nur in Europa sehr rasch, sondern war auch die Vorlage für Romane in den USA, mit dessen Hilfe eine Generation vorbildlicher Mütter für die amerikanische Gesellschaft herangezogen werden sollte. Somit stellte die amerikanische Jugendliteratur für Mädchen keinen Unterhaltungsanspruch, sondern verfolgte vor allem das Ziel, auf die zugewiesene Rolle der Frau in der Gesellschaft vorzubereiten. Die Geschichten sollten für junge Leserinnen erzieherisch Vorbilder schaffen. In der sensiblen Phase der Identitätssuche im Prozess des Erwachsenwerdens sollten in narrativer Form den Jugendlichen Vorbilder und Regeln zur Orientierung angeboten werden. Daher war der erzieherische Anspruch besonders in Texten für weibliche Leser von großer Bedeutung. Die in den Romanen dargestellten Charaktere sollten jungen Frauen Verhaltensmuster anbieten, um zu respektierten Frauen und Mütter heranwachsen zu können. In der Arbeit wird vor allem der Frage nach eines möglichen Erziehungsauftrags der amerikanischen Jugendliteratur für Mädchen nachgegangen, und es wird untersucht, ob die gesellschaftlichen Ansprüche, die im 18. Jahrhundert für heranwachsende Frauen als vorbildhaft dargestellt wurden, noch immer als gültige Rollenmodelle in den Texten des 21. Jahrhunderts wirksam sind.

Abstract (English)

The aim of this thesis is to introduce the American Bildungsroman of the late 18th century and to answer the question, whether the educational aim of literature for girls can still be found in contemporary American young adult literature. The in-depth analysis of one text for female young adult readers of the 18th century, Charlotte Temple, A Tale of Truth (1791), and three from the 21st century, The Sisterhood of the Travelling Pants (2001) by Ann Brashares, Gabi, A Girl in Pieces (2014) by Isabel Quintero, and Girl Online (2014) by Zoe Sugg, provide the basis for determining the main themes of YAL for girls of these two eras. In this analysis, topics of the novels will be compared, and their aims discussed. The educational value of the novels chosen will be addressed by the questions whether American literature written for girls still has a didactic aim, and what these didactic aims are, in order to reach a conclusion, what it means to grow up female in the 21st century compared to the late 18th century. Young Adult Literature (YAL) has many aspects. Depending on the different subgenres, the aims of literature written for a young audience are rather diverse, especially when it comes to gender specific YAL. Going back to the late 18th century, American literature for young readers did not aim to entertain, but to educate. The stories told in the novels were supposed to teach the young female readership, to set examples, and to create role models. In the phase of growing up, a phase of confusion and search for identity, novels offered a set of rules the readership could follow. The aim of education was especially important in novels written for the female reader. The characters and their stories were to show girls and young women how to behave properly, and how to grow into good women and wives. Texts with the aim of educating and teaching belonged to the genre of Bildungsroman, which spread from Germany all over Europe and finally arrived in the US in the late 18th century, where it was used to raise a generation of good mothers for American society.

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